Job hunting 🎯med bulls eye!

LĂ„ngt innan flytten bestĂ€mde vi att jag skulle börja jobba sĂ„ snart som möjligt efter att vi kommit pĂ„ plats i Sarasota. Mitt egna personligt uppsatta mĂ„l var att ha jobb innan januari var slut. Fredrik ska vara ”hemma-pappa” för att finnas dĂ€r för tjejerna som behöver lĂ€xhjĂ€lp och framförallt skjuts fram och tillbaka till skolan varje dag eftersom vi bor utanför vĂ„rt skoldistrikt till huset Ă€r klart.

SÄ fort det var officiell med vÄra greencard Àndrade jag information pÄ min LinkedIn för att synas bÀttre i flödet dÀr vi skulle flytta och för att det skulle komma lÀmpliga jobb som förslag.

Jag skrev om mitt CV till engelska och hÀr i USA sÄ kallas det inte CV utan resumé. Efterhand blev jag upplyst att man inte ska ha med personuppgifter som Älder, familj och intressen. SÄnt som Àr sjÀlvklart i Sverige men tydligen fullstÀndigt ointressant i USA och vissa saker Àr faktiskt Àven olagligt för arbetsgivare att frÄga Àven hÀr. Det Àr olagligt att frÄga om kön, ras och Älder. Vid digitala jobbansökningar fÄr man dock ofta dessa frÄgor som frivilligt att svara pÄ plus frÄgor om man Àr military veteran.

I all information var jag vÀldigt tydlig med att informera om att jag har greencard. En förutsÀttning för att fÄ arbeta i USA Àr att ha nÄgon form av arbetstillstÄnd. PÄ alla jobbansökningar jag fyllt i har jag fÄtt frÄgan om jag har laglig rÀtt att bo och arbeta i USA.

Jag bad Àven en av mina bÀsta och nÀrmaste chefer skriva ett letter of recommendation pÄ engelska- det har jag gjort vid tidigare jobb ocksÄ. Bra att slippa lÀgga dyra pengar pÄ översÀttning. Och sÄ hade jag med nÄgra riktigt bra personer som referens.

Började med att skicka ivÀg ett par ansökningar för att testa redan i vÄras men det var helt meningslöst. Inte ett enda svar. Och jag kan redan nu skriva att det inte blev ett dugg bÀttre efter att vi flyttade. Att utnyttja olika sökmotorer pÄ nÀtet för att skicka ansökningar Àr precis lika meningslöst hÀr i USA som i Sverige. Bra dock för att hitta företag och tjÀnster som ser intressanta ut.

Jag anvÀnde mest Indeed , zipcruiter och Careerbuilder och sjÀlvklart LinkedIn som har en egen app för jobb dÀr man enkelt kan söka jobb med en enda knapptryckning. Jag signade upp för mail med tips pÄ jobb som passar mej och tillslut drunknade jag i mail dÄ andra sökmotorer hakar pÄ fast man inte bett om det. Men som sagt- sÄ mycket resultat gav det inte. Tre företag hörde av sig via LinkedIn men inget som varit av större intresse.

Jag har Ă€ven försökt hitta svenska företag som skulle kunna vara intresserade. Det har funnits en del bĂ„de intressanta och mĂ„nga ointressanta. Vi fĂ„r se om nĂ„got av de jag varit i kontakt med kan bli nĂ„got i framtiden. Just nu kĂ€nns det viktigt att fĂ„ en stabil (om Ă€ndock vĂ€ldigt lĂ„g) inkomst och en fot in pĂ„ arbetsmarknaden. Att bygga upp nĂ„got frĂ„n grunden i ett land utan kontakter Ă€r inget jag kĂ€nner jag har i mej just nu. Det krĂ€vs alldeles för mycket energi för. Ni som kĂ€nner mej vet att jag har den energin. Men ni som kĂ€nner mej riktigt vĂ€l vet vad jag gĂ„tt igenom det senaste 1,5 Ă„ren och förstĂ„r att min energi Ă€r fullstĂ€ndigt slut. 😔

VÀl hÀr dÄ- ja dÄ började jobbjakten pÄ riktigt.

Utrustad med en trave resumés och kopior pÄ letters of recommendations Äkte jag runt till de hotell jag sett pÄ nÀtet att de sökte folk. Resultaten var blandade förutom det faktum att alla var vÀldigt trevliga. Jag fick fylla i ansökan pÄ plats pÄ tre av hotellen och av dem var det en som hörde av sig. DÄ hade jag i stort sett redan bestÀmt mej för ett annat hotell som erbjudit mej jobb men Äkte dit ÀndÄ för att jÀmföra. Chefen dÀr hade inte ens lÀst igenom min resumé och det plus en massa annat gjorde att jag avbröt intervjun. Vill man ha de bÀsta anstÀllda fÄr man nog anstrÀnga sig lite mer.

Var Àven pÄ intervju pÄ ett callcenter (Alorica) och fick jobbet pÄ stÄende fot men tackade nej. Sökte jobb pÄ den kÀnda retail kedjan Nordstrom (som grundades av svensken Johan Nordström i början av 1900-talet) och fick först genomgÄ en telefonintervju följt av en personlig med butikschefen- fick jobbet men tackade nej. Man ska ha klart för sig att lönerna inom retail och hospitality Àr sanslöst lÄga. HÀr jobbar man inte lÀnge lÄngt ner pÄ karriÀtrappan om man vill ha en lön att leva pÄ. Att vara anstÀlld innebÀr dock fördelen att nÀr provanstÀllning Àr över (90 dagar vanligen) fÄr du möjlighet att teckna hÀlso- och olycksfallsförsÀkring via jobbet. Jag sÄg Àven möjligheten att fÄ vÀxa och utvecklas nÀr jag blev erbjuden jobbet i receptionen pÄ Marriott. Vilken möjlighet att fÄ in en fot i den bransch jag allra helst vill jobba i. HÀr utlovades det möjlighet att vÀxa inom företaget redan pÄ intervjun. SÄ gör man om man vill ha den bÀsta personalen! HÀr behövde jag inte ens fylla i en ansökan utan efter en ganska informell intervju med general manager blev jag erbjuden jobbet. Det var tydligen inte sÄ vanligt för nÀr jag kom in för att skriva kontrakt sprang receptionschefen ivÀg och hÀmtade ett formulÀr som mÄste vara ifyllt som en ansökan för formalitetens skull.

Jag har alltid valt jobb pĂ„ magkĂ€nslan och för mej Ă€r det otroligt viktigt att chefen Ă€r mer Ă€n bra. Inte första gĂ„ngen jag vĂ€ljer jobb efter chef och det har Ă€ven hĂ€nt att jag slutat pĂ„ grund av dĂ„lig chef. Har man tur slutar den dĂ„liga chefen först. SĂ„n tur har jag ocksĂ„ haft 😉

Courtyard by Marriott ligger nÀra dÀr vi ska bo permanent sÄ det blir kanon.

Innan jag skulle kunna börja jobba mÄste jag genomgÄ ett drogtest. Det Àr obligatoriskt pÄ de flesta jobb i USA. Jag fick ett formulÀr och Äkte till ett anvisat labb och lÀmnade urinprov. Det var vÀldigt formellt och hög sÀkerhet sÄ man inte skulle kunna fuska. Sen skulle det ta tvÄ business days innan de skulle kunna ge besked men var man grön sÄ var anstÀllningen klar.

Nu kom en helg emellan men tillslut kom samtalet att jag var vĂ€lkommen in för att skriva kontrakt. Jag skulle ha med bevis pĂ„ att jag har rĂ€tt att jobba hĂ€r och tvĂ„ typer av id-handlingar. Amerikanska…. Eehh det gĂ„r ju inte eftersom körkort inte Ă€r klart. Vi bestĂ€mde att jag skulle ta med allt jag har av dokument sĂ„ fĂ„r vi se hur det gĂ„r.

Det gick bra att skriva kontrakt utan tvĂ„ amerikanska id-handlingar men det kan vara bra att kĂ€nna till att de kan krĂ€va det. Jösses vad dokument att skriva under innan anstĂ€llning var klar. Fick Ă€ven svara pĂ„ vĂ€ldigt nĂ€rgĂ„ngna frĂ„gor om min hĂ€lsa och mentala status. Och ja! FrĂ„gan pĂ„ bilden Ă€r fotad frĂ„n mitt formulĂ€r…. SĂ„ den Ă€r pĂ„ riktigt.

Nu har jag fĂ„tt kod till stĂ€mpelklockan och ett inskolnings-schema tre dagar framĂ„t. Torsdag Ă€r min första arbetsdag. Med ett par dagars marginal har jag uppnĂ„tt mitt uppsatta mĂ„l att börja arbeta innan januari var slut! 👊😎 Tydliga mĂ„lsĂ€ttningar kan ta en hur lĂ„ngt som helst. Mej har de tagit över Atlanten till ett jobb i en bransch jag lĂ€ngtat tillbaka till i sĂ„ mĂ„nga Ă„r! Nu börjar det roliga!

6 tankar om “Job hunting 🎯med bulls eye!

  1. Grattis till första jobbet! Det viktiga Àr ju att fÄ in foten och vÀxa, dÄ med ingÄngslönerna som du sa kan man knappt betala alla bostadsavgifter (Àven vid kontantbetalning). Det Àr ju vÀldigt skönt att ni inte Àr beroende av lönen. Det skulle skapa mycket stress.

    Hur gĂ„r det med husbygget – nĂ€r berĂ€knas ni kunna flytta in?

    Gillad av 1 person

    • Tack! Ja det kĂ€nns jĂ€ttebra! Som ett företag att vĂ€xa i. Till en bĂ€ttre lön 😉 Huset blir lite försenat fick vi veta igĂ„r. Eller de tycker de Ă€r i fas men inte enligt första beskedet… Tre veckor lĂ€ngre Ă€n vi rĂ€knat med. SĂ„ mitten slutet av april. HĂ„ller pĂ„ att leta lösning pĂ„ boende. DĂ€r vi bor nu Ă€r rĂ€tt dyrt o en bit att Ă„ka till jobb o skolan.

      Gilla

  2. Grattis!
    NĂ€r jag skulle anstĂ€llas fick jag göra ett lĂ€karbesök för att fĂ„ en “physical”. Det skulle bara vara en snabb kontroll dĂ€r de lyssnar pĂ„ lungorna och kĂ€nner lite pĂ„ magen och sĂ„, men arbetsgivaren hade bestĂ€llt en grundlig physical av misstag sĂ„ jag fick lungröntgen, hörselundersökning och en massa annat (för ett kontorsjobb 🙂

    Gillad av 1 person

    • Tack!! Åh jag har hört om andras physical ocksĂ„. Glad jag bara behövde fylla i ett formulĂ€r Ă€ven om frĂ„gorna var helt knĂ€ppa. Fattar ju varför o vid det hĂ€r laget har jag lĂ€rt mig att göra som tillsagd 😉

      Gilla

LĂ€mna en kommentar